SAKSASTA ITALIAAN - ROAD TRIP OSA I

By Jaana K - 12.04

Arki on alkanut ja kesälomat reissuineen on takana. Ajattelin muutaman postauksen verran avata teille tarinaa kesälomamatkasta joka tehtiin vuokra-autolla Saksasta Itävallan kautta Italiaan. Tämä matka oli pitkän suunnittelun ja haaveilun tulos. Sovimme jo viime vuonna, että kun aloitamme matkailun teemme kolme erilaista matkaa ja sen jälkeen päätämme jatkammeko maailmaan tutustumista vai käytämmekö rahamme johonkin muuhun. Tähän matkaan mahtui paljon tuntemuksia ja selvisi meille sekin mihin aiomme loppuelämämme aikana panostaa hieman enemmän.
Ensimmäinen matkammehan oli valmismatka turistikohteeseen Teneriffalle joka yllätti meidät todella positiivisesti, toinen oli kaupunkiloma Tallinnaan ja tämä kolmas sitten omatoiminen road trip Eurooppaan. Kolmannessa lomassamme osasimme jo yhdistellä asioita joista lomilla olemme nauttineet ja suurin oivallus sen suhteen matkoillamme on ollut se, että tykkäämme liikkua paljon paikoista toiseen ja nähdä uusia paikkoja mahdollisimman monta joten autoilu on selvästikin meidän tapamme matkustaa. Aurinkoloma hotellin ja aurinkorannan väliä kulkien ei ole meitä varten, mutta ei myöskään aktiiviloma hiki päässä vaeltaen tai urheillen, joten tämä loma oli jotain siltä väliltä. Aurinkoa ja rantaa oli, hikeäkin riitti, mutta pääasiassa ihastelimme maisemia ja rentouduimme.

Reissuun lähdettiin suorin lennoin Finnairilla Helsingistä Müncheniin ja Saksasta jatkettiin reissua vuokra-autolla. Auton vuokraus oli hoidettu jo etukäteen netissä joten lentökentällä täytettiin vain paperit ja auto saatiin alle hyvin nopeasti. Etukäteen hurjaksi väitetty liikenne Italian puolella pelotti vähän joten autoon hoidettiin sellaiset vakuutukset, että omavastuu oli 0€ tapahtuipa sitten mitä tahansa ja viikolta näppärä Skoda Rapid maksoi meille näin 228€. Varsin kohtuullista sanoisin, tämä summa olisi nimittäin tullut täyteen jo siinä jos olisimme ottaneetkin lennot suoraan Italiaan, näin ajoimme toki väähn pitempään, mutta näimme myös paljon enemmän.

Saksan puolella jouduttiin heti ruuhkaan ja matka mateli, mutta aikataulussa pysyttiin aika hyvin. Itävallan ja Italian puolella sen sijaan liikenne oli todella sujuvaa. Tietullit ja rajojen ylitykset oli meille myös aivan uusia joten vähän jännitettiin etukäteen, että kuinka paljon niitä on ja miten niillä toimitaan. Kaikki sujui kuitenkin mutkitta eikä tullit tehneet isoa lovea budjettiin. Tarkkaa summaa ei laskettu, mutta alle 50€ jäätiin.

Lähdimme Saksasta kohti Italiaa vähän ennen aamu kymmentä ja ensimmäisessä majapaikassa Chiusassa olimme perillä kolmen maissa. Olimme varanneet hotellit etukäteen Booking.comista ja aioimme viettää joka yön eri hotellissa. Heti kun saavuimme ensimmäiseen hotelliin Ansitz Gampiin, pohdimme oliko ratkaisu sittenkään oikea, sillä tämähän oli aivan mahtava paikka! Mittari nätti +34c, pihalla oli uima-allas, viihtyisä leikkipaikka, kotieläimiä, upeat vehreät vuorenrinteet jonne oli hyvä näkymä terassilta. Huoneeseen päästyämme epäilytti vielä enemmän, moderni huone upealla kylpyhuoneella, kerrossänky tytölle ja näkymät ikkunasta sinne ihanille vuorenrinteille. Hotelli oli pieni perheen omistama ja lisäksi paikassa oli leirintä-alue joka olikin täynnä matkailuautoja. Loman alkajaisiksi nautimme lasilliset paikallista viiniä terassilla ja käytiin viilentymässä uima-altaalla jonka jälkeen suunnattiin vanhaa kaupunkia ihastelemaan.

Kaupungissa kävimme syömässä ja kävelimme hetken jonka jälkeen lähdimme takaisin hotellille. Palattiinkin sinne sopivaan aikaan, sillä siellä oli juuri mahdollisuus päästä ratsastamaan ponilla. Nämä pienet asiat tekivät kyllä tästä hotellista varmasti mieluisimman pienelle matkustajalle. Illalla hyppäsimme vielä autoon ja kävimme tekemässä pienen lenkin vuoristoon toiveina nähdä edes vilaus valkoisena hohtavista dolomiiteista auringonlaskussa. Tie jota pitkin oli tarkoitus ajaa oli suljettu ja navigaattori opasti meidät pienen kylän läpi Santa Magdalenaan. Tuolta reitiltä löytyi kyllä koko reissun pahin tie osuus ja kun se sattui ensimmäiselle illalle oli pelko aika vahvasti mukana, mutta kunnialla selvittiin ja mahtavat maisemat olivat sen arvoiset.

Aamulla ihastelimme taasen näkymää rinteille ja harmittelimme, että tämä paikka on jätettävä taakse, mutta parempaa oli luvassa. Seuraavana otimme suunnan nimittäin kohti Gardajärveä, joka ei kuulunut edes alkuperäiseen matkasuunnitelmaan, sillä pohdimme onko matka sinne liian pitkä. Voin kertoa, että ei ole ja se on paikka joka sai meidät suunnittelemaan heti seuraavaa Italian road trippiä vielä hieman etelämmäksi.